Návrh koncepcie organizácie a rozvoja integrovaného záchranného systému do roku 2010. Návrh koncepcie rieši vybudovanie
integrovaného záchranného systému a návrh jeho ďalšieho rozvoja.
Integrovaný záchranný systém
(IZS) sa predpokladá dobudovať v dvoch etapách. V prvej etape do 30.
júna 2007 sa predpokladá ukončiť budovanie koordinačných stredísk a
komunikačnej a informačnej infraštruktúry. V druhej etape do roku 2010
bude kladený dôraz na zdokonaľovanie výkonu činnosti koordinačných
stredísk. Dobudovanie jednotného technického zázemia koordinačných
a operačných stredísk umožní efektívnu a pružnú koordináciu činností
záchranných zložiek pri poskytovaní pomoci v tiesni. V oblasti príjmu
a spracovania tiesňového volania sa zefektívni a skráti jeho
spracovanie. Klesne tak podiel verbálneho prenosu informácií.
Štruktúra a fungovanie IZS
Účelom integrovaného
záchranného systému je, aby pri ohrození života, zdravia alebo majetku
postihnutý neodkladne a bez omeškania dostal nevyhnutnú pomoc.
Zabezpečí predovšetkým rýchlu informovanosť, aktivizáciu a efektívne
využívanie a koordináciu síl a prostriedkov záchranárskych subjektov
pri poskytovaní nevyhnutnej pomoci, ak je ohrozený život, zdravie a
majetok alebo životné prostredie alebo ak hrozí nebezpečenstvo vzniku
mimoriadnej udalosti resp. počas mimoriadnej udalosti.
V integrovanom záchrannom
systéme pôsobia základné záchranné zložky: Hasičský a záchranný zbor,
záchranná zdravotná služba, útvary Policajného zboru a letecký útvar
MV SR. Ďalej tiež kontrolné chemické laboratóriá civilnej ochrany,
banská záchranná služba aj horská služba. V rámci IZS pôsobia aj
právnické osoby, občianske združenia a organizácie, ktoré sa zaoberajú
poskytovaním pomoci, záchranárskymi činnosťami alebo humanitnou
činnosťou ako ostatné záchranné zložky.
Od 1. februára sa do
organizácie IZS zaradilo aj ministerstvo zdravotníctva. Spolupodieľa
sa na zabezpečovaní odbornej prípravy a koordinácii prípravy
traumatologických plánov zdravotníckych zariadení, ktoré sú nevyhnutné
na zvládnutie kritických situácií, pri ktorých došlo k hromadnému
ohrozenia života alebo zdravia ľudí.
Základom infraštruktúry IZS
sú koordinačné strediská na krajských úradoch.
Od 1. júla 2003 sa podarilo
rozbehnúť činnosť koordinačných stredísk integrovaného záchranného
systému na krajských úradoch s príjmom tiesňového volania na linke
112. Na príjem tiesňového volania boli na každom koordinačnom
stredisku vybudované najmenej štyri dispečerské pracoviská
1. etapa budovania IZ
Hlavnými zámermi rozvoja
integrovaného záchranného systému do roku 2007 je:
-
dobudovať štrukturálne
a organizačné väzby integrovaného záchranného systému v rámci
kraja,
-
dobudovať komunikačnú
a informačnú infraštruktúru integrovaného záchranného systému,
vrátane dobudovania koordinačných stredísk,
-
vytvoriť školskú a výcvikovú
základňu a zabezpečiť uplatňovanie jednotnej koncepcie odbornej
prípravy záchranných zložiek IZS a odbornej jazykovej prípravy
operátorov.
Z hľadiska vytváranej
komunikačnej a informačnej infraštruktúry je jej základným
a integrujúcim prvkom koordinačné stredisko. Z hľadiska zálohovania
a zabezpečenia nepretržitého výkonu činnosti je nevyhnutné, aby sa
koordinačné strediská mohli vzájomne podporovať v prípade výpadku
niektorého z nich. Na ten účel sa navrhuje konfigurácia spárovaných
koordinačných stredísk, ktoré sa budú môcť v prípade potreby vzájomne
podporovať.
Dobudovanie komunikačnej
a informačnej infraštruktúry IZS si vyžiada najmä:
-
vybavenie koordinačných
a operačných stredísk jednotným softvérom,
-
dobudovanie
rádiokomunikačnej siete SITNO pre využitie v IZS do roku 2007,
-
upravenie metodiky činnosti
operátorov pri príjme a vyhodnocovaní tiesňového volania a metodík
pre zabezpečovanie koordinácie a riadenia záchranných zložiek
vyslaných na zásah.
Vytvorenie jednotného
technického zázemia koordinačných stredísk a operačných stredísk je
nevyhnutnou podmienkou efektívneho fungovania IZS.
2. etapa budovania IZS
V súvislosti so skvalitnením
automatického systému podpory riadenia a prenosu informácií sa
v členských štátoch EÚ počíta so zavedením systému eCall –
celoeurópskeho palubného tiesňového volania. Systém eCall umožní
lokalizovať havarované dopravné prostriedky na cestných komunikáciách.
Celoeurópska služba lokalizácie havarovaných vozidiel by mala v EÚ
fungovať od roku 2009.
Pri riadení a koordinácii
činnosti záchranných zložiek na mieste zásahu by malo pomôcť mobilné
dispečerské pracovisko operátora. Pracovisko umožní priamu komunikáciu
veliteľa zásahu s krízovým štábom kraja, ako aj zvýšenie operačnej
schopnosti záchranných zložiek. Koncepcia ráta aj s využívaním
videoprenosu aktuálnej situácie na mieste zásahu.
Do roku 2010 sa takisto
navrhuje rozšíriť činnosti koordinačného strediska smerom ku
kontinuálnemu monitorovaniu prepráv nebezpečných látok na území
Slovenska, ktoré v súčasnosti rieši Výskumný ústav dopravný v Žiline.
Dobudovanie integrovaného
záchranného systému do roku 2010 si vyžiada 2,8 miliardy korún.
Finančné prostriedky budú hradené zo štátneho rozpočtu, kapitol
ministerstiev vnútra a zdravotníctva a z 8% odvodov povinného
zmluvného poistenia motorových vozidiel.
Dobudovanie integrovaného
záchranného systému umožní:
-
skrátenie doby reakcie záchranných zložiek a tým
zrýchlenie poskytnutia pomoci postihnutým,
-
zlepšenie informačných tokov medzi záchranárskymi
zložkami IZS,
-
koordinovaný vývoj záchranárskych služieb
a zvýšenie potenciálu záchranných zložiek,
-
rýchle a efektívne prepájanie štandardných metód
zásahu a špeciálnych činností,
-
efektívne využívanie potencionálnych zdrojov síl
a prostriedkov použiteľných na poskytovanie pomoci
-
rýchlu a efektívnu informovanosť krízového štábu
krajského úradu, čím sa vytvoria lepšie podmienky pre prijímanie
opatrení a vydávanie príkazov súvisiacich s riešením krízovej
situácie.
Novela zákona o integrovanom záchrannom systéme je účinná od 1. 2.
2006
zdroj:
MV SR
|