|
Od 1. júna nadobúda platnosť nariadenie vlády SR č. 554/2006 Z.z. o povinnom
používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách
určitých kategórií. |
Ministerstvo dopravy informuje o povinnosti používať bezpečnostné pásy a
detské zádržné systémy od 1. júna 2007.
Uvádzame odpovede na najčastejšie otázky:
1. Stačia do automobilu auto sedáky pre deti od 6 do 10 rokov?
Vek dieťaťa nie je
rozhodujúci pre použitie detského zadržiavacieho zariadenia. Rozhodujúcou je
výška dieťaťa a sekundárne aj hmotnosť dieťaťa. Základné členenie detských
zadržiavacích zariadení je uvedené v § 3 nariadenia vlády SR č. 554/2006 Z.z. o
povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo
vozidlách určitých kategórií. V princípe však „vzrastom väčšie deti“ môžu použiť
podsedák v kombinácii s bezpečnostným pásom.
2. Ak má dieťa 10 rokov a má 150 cm, váži 40 kg – môže sedieť vpredu?
Povinnosť použiť
detské zadržiavacie zariadenie má osoba nižšia ako 150 cm. Možnosť sedieť na
prednom sedadle upravuje zákon NR SR č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných
komunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne § 43 ods. 2 – citujem:
"Osoba mladšia ako 12
rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na
sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený
a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným
systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave
prednostne použiť. Za sedadlo vedľa vodiča sa nepovažuje miesto v postrannom
vozíku motocykla."
3. Koľko detí môže sedieť vzadu na sedákoch?
Použitie detského
zadržiavacieho zariadenia je spravidla závislé od bezpečnostného pásu.
Z hľadiska obsaditeľnosti vozidla je každé vozidlo typovo schválené pre určitý
počet osôb, tento údaj je uvedený v osvedčení o evidencii vozidla a počet
bezpečnostných pásov umiestnených vo vozidle spravidla zodpovedá tomuto údaju.
S prihliadnutím na bezpečnosť cestnej premávky je nežiadúce, aby bola
obsaditeľnosť vozidla prekročená.
4. Ak sa jedná o staršie vozidlo (Škoda 120), ktoré nemá vzadu bezpečnostné
pásy, je možné voziť deti od 1 do 6 rokov?
Nariadenie vlády SR č. 554/2006 Z.z.
o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo
vozidlách určitých kategórií sa vzťahuje na vozidlá, ktorých sedadlá sú vybavené
bezpečnostným pásom, a ktoré sú určené na prevádzku v premávke na pozemných
komunikáciách, ako to uvádza § 1 nariadenia.
Ostatné vozidlá
(ktoré nie sú typovo schválené a vybavené bezpečnostnými pásmi) nie sú v režime
citovaného nariadenia. V nich sú osoby prepravované aj naďalej v súlade
s dikciou zákona č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení
neskorších predpisov, napr. § 5 ods. 3.
5. Môže sedieť dieťa v normálnej autosedačke ( nie protismernej) na sedadle spolujazdca?
§ 7 ods. 2 hovorí, že vo vozidlách kategórie M1 a N1, v ktorých sú umiestnené dve
detské autosedačky a v ktorých nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretej
sedačky, môže byť dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako
150 cm pripútané na zadnom sedadle bezpečnostným pásom. Následne § 7 ods. 4
hovorí, že takéto dieťa nemožno usadiť na prednom sedadle a pripútať len
bezpečnostným pásom.
Podmienky prepravy osôb na predných sedadlách primárne upravuje
zákon NR SR č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení
neskorších predpisov (§ 43 ods. 2).
6. Čo v prípade, že
auto pre 5 osôb nemá vzadu stredný pás?
Nariadenie vlády SR sa
vzťahuje na vozidlá, ktorých sedadlá sú vybavené bezpečnostným pásom, a ktoré
sú určené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách, ako to uvádza § 1
nariadenia vlády – predmet úpravy.
Niektoré typy 5-miestnych vozidiel boli v minulosti typovo schvaľované s povinnou výbavou
4 bezp. pásov, t.j. len 4 sedadlá boli vybavené pásmi a piate (spravidla stredné
miesto na sedenie v zadnej časti vozidla) týmto pásom vybavené nebolo. Práve na
takéto miesta sa vzťahuje § 4 ods. 3 nariadenia vlády.
Vozidlá,
ktoré neboli v minulosti typovo schvaľované s povinnou výbavou bezpečnostných
pásov, nariadenie vlády SR nerieši. Na tieto vozidlá sa vzťahuje len zákon
315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších
predpisov (§ 5 ods. 3).
7. Ako sa má riešiť
preprava detí v taxíku?
Preprava
vozidlom taxislužby je klasickou prepravou a za obvyklých podmienok sa na ňu
vzťahuje nariadenie vlády. Predpokladáme, že práve taxislužby budú pri
prepravách v obci využívať inštitút § 7 ods. 3 nariadenia vlády. V preprave mimo
mesta táto výnimka neplatí a budú musieť byť vybavené požadovanými zadržiavacími
systémami. Tu vyjdú po konzultácii s Cechom taxikárov v ústrety dispečingy
taxislužieb.
8. Preprava detí
v obci ( Podľa §7 ods. 3) – stačí v obci deti nad 3 roky pripútať pásom ?
Pri príležitostnej preprave
osôb v obci je možné dieťa staršie ako 3 roky pripútať na zadných sedadlách
bezpečnostným pásom.
9.
Špecifický prípad: preprava 4 maloletých detí s rodičmi:
Ako sa
posudzuje situácia, keď všetky deti sú umiestnené v autosedačkách – dve
vzadu, jedno
v smere jazdy na sedadle spolujazdca a najmenšie ( do 9 mes. ) je v
„škrupinovej“ autosedačke na zadnom sedadle matke na kolenách ?
Z hľadiska obsaditeľnosti vozidla je každé typovo schválené pre
určitý počet osôb a tento údaj je uvedený aj v Osvedčení o evidencii vozidla.
Počet bezpečnostných pásov umiestnených vo vozidle zodpovedá tomuto údaju a
s prihliadnutím na bezpečnosť cestnej premávky je nežiadúce, aby bola
obsaditeľnosť vozidla prekročená. Do pozornosti dávame tú skutočnosť, že
zavedením používania bezpečnostných systémov vozidla sa sleduje zníženie počtu
zranení a úmrtí pri dopravných nehodách. Nepripútaní účastníci dopravnej nehody
sú vystavení veľkému riziku úmrtí ale aj trvalému poškodeniu zdravia, dlhodobej
liečbe a pod. Svojím nezodpovedným prístupom – nepoužitím adekvátneho
bezpečnostného systému vozidla ohrozujú nie len svoj život ale aj životy
ostatných spolucestujúcich, nakoľko sa v prípade dopravnej nehody ich telo
pohybuje nepredvídaným, nekontrolovateľným spôsobom. Aj z tejto strany je
potrebné vnímať spoločenské opodstatnenie zavedenia predmetnej povinnosti
zdroj: www.telecom.gov.sk
|