|
V posledných rokoch sa v mnohých obciach a mestách na mestských
komunikáciách vynorili oddeľovacie ostrovčeky, ktoré tam kedysi neboli a ktoré poctivo rozdeľujú
jazdné pruhy do koridorov, ktorými prejde len jedno vozidlo. V minulosti bola
táto cesta široká bez spomínaných ostrovčekov.
|
Predpokladajme, že účelom ostrovčekov je zvýšenie bezpečnosti cestnej
premávky. Ale je to naozaj tak ?
Cesta bola v minulosti dimenzovaná na určitú priepustnosť vozidiel. Od
doby kedy sa cesta postavila sa počet automobilov niekoľkonásobne zvýšil, zvýšil
sa aj počet automobilov prechádzajúcich takýmto miestom. Výstavbou oddeľovacích
ostrovčekov sa zužuje jazdný profil, a teda logicky aj znižuje priepustnosť
vozovky, čo je absolútny paradox v súvislosti so zvyšujúcicm sa počtom vozidiel.
Výstavba ostrovčekov núti vodičov akurát tak zmenšiť rýchlosť vozidla v obave,
aby si nepoškodili svoje vozidlo, svoj vlastný majetok. Tieto ostrovčeky
častokrát nie sú z diaľky viditeľné, v noci neosvetlené, priechody pomedzi ne sú zle označené,
dopravná značka prikázaného smeru je umiestnené nízko, v strede ostrovčeka (česť
výnimkám, ale tých je skutočne málo!), je teda zakrytá vozidlami v kolóne
a vodič idúci "po pamäti" tento ostrovček v tom lepšom prípade zbadajú na
poslednú chvíľu, v tom horšom skončia na ostrovčeku. Slúžia tieto
ostrovčeky teda na zvýšenie bezpečnosti alebo naopak, tvoria skôr prekážku
cestnej premávky ?!
Odpoveď je ťažká, ale určite si dopravní inžinieri, ktorí ich tam navrhli
(alebo skôr mali navrhnúť) veľa námahy nedali.
V mestách so širokými ulicami majú tieto ostrovčeky svoje opodstatnenie,
chránia chodcov pri prechádzaní cez vozovku (za podmienky, že sú súčasťou
priechodu pre chodcov), pritom šírka vozovky ostáva dostatočná, vyhovujúca
nárokom súčasnej premávky. V obciach a mestách, v ktorých sa šírka vozovky
projektovala na stav bez ostrovčeka, je však ostrovček skôr
nebezpečenstvom, a to nielen pre vodičov, ale aj pre chodcov. Totiž ak si chodec
myslí, že keď je tam ostrovček, nemôže naň auto vybehnúť, je na omyle ! Podobne
si môže chodec mylne myslieť, že keď prechádza pomedzi ostrovčeky každé auto mu
zastane, naviac ak aj chodec do cesty už vojde, pre vodiča za zužuje úniková
zóna, v dôsledku čoho môže byť zrážka s chodcom neodvrátiteľná.
Mnohí vodiči, ale aj dopravní experti, si sťažujú na malú priepustnosť
mestských ulíc a vytvárajúce sa zápchy aj v mestách a v miestach, ktoré boli v
minulosti bez problémov prejazdné. Jedným z dôvodov je aj zužovanie
jazdných profilov v dôsledku nepremyslenej stavby oddeľovacích ostrovčekov.
Medzi novopostavenými ostrovčekmi sme pri našich cestách našli množstvo takých
ulíc, ktoré v minulosti boli bezpečné, bez dopravných kolízií a nehôd,
takže tvrdenie, že ich výstavba bola z dôvodu zvýšenia bezpečnosti je nesprávne,
ide skôr o módny hit opierajúci sa o pseudobezpečnosť ako o účelnosť. |