"
Klub Mototuristika
 
Piatok, 19. 2024 [13:10] hod.
meniny má   Jela
zajtra   Marcel
Ceny PHM v EurópeDiaľničné poplatkyDopravné informácieWeblinkyReportáže
  Úvod arrow Detské autosedačky arrow Oddeľovacie ostrovčeky na cestách
Úvod
Hľadať
Klub Mototuristika - kontakt
Weblinky
Pozvánky
Oznamy
Reportáže
Inzercia
Dopravné informácie
Dopravné informácie
Dopravné informácie - Európa
Detské autosedačky
Reflexné vesty
Maximálne rýchlosti
Svietenie v krajinách Európy
Automobilové orientačné súťaže a súťaže Rodičia, jazdite opatrne!
Čo sú AOS a RJO
Auto. orientačné súťaže
Pravidlá pre MTT a RJO
Súťaže v roku 2021
Súťaže v roku 2022
Cestovanie - turistika
Cestovanie po Európe
AMK v Európe
Motorizmus
Legislatíva
Technika, údržba
Bezpečnosť cest. premávky

PARTNERI
Flag Counter

Novinky

Oddeľovacie ostrovčeky na cestách Tlačiť E-mail
 

 V posledných rokoch sa v mnohých obciach a mestách na mestských komunikáciách vynorili oddeľovacie ostrovčeky, ktoré tam kedysi neboli  a ktoré poctivo rozdeľujú jazdné pruhy do koridorov, ktorými prejde len jedno vozidlo. V minulosti bola táto cesta široká bez spomínaných ostrovčekov.
 

Predpokladajme, že účelom ostrovčekov je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Ale je to naozaj tak ?

Cesta bola v minulosti  dimenzovaná na určitú priepustnosť vozidiel. Od doby kedy sa cesta postavila sa počet automobilov niekoľkonásobne zvýšil, zvýšil sa aj počet automobilov prechádzajúcich takýmto miestom. Výstavbou oddeľovacích ostrovčekov sa zužuje jazdný profil, a teda logicky aj znižuje priepustnosť vozovky, čo je absolútny paradox v súvislosti so zvyšujúcicm sa počtom vozidiel. Výstavba ostrovčekov núti vodičov akurát tak zmenšiť rýchlosť vozidla v obave, aby si nepoškodili svoje vozidlo, svoj vlastný majetok. Tieto ostrovčeky častokrát nie sú z diaľky viditeľné, v noci neosvetlené, priechody pomedzi ne  sú zle označené, dopravná značka prikázaného smeru je umiestnené nízko, v strede ostrovčeka (česť výnimkám, ale tých je skutočne málo!), je teda zakrytá vozidlami v kolóne  a vodič idúci "po pamäti" tento ostrovček v tom lepšom prípade zbadajú na poslednú chvíľu,  v tom horšom skončia na ostrovčeku. Slúžia tieto ostrovčeky teda na zvýšenie bezpečnosti alebo naopak, tvoria skôr prekážku cestnej premávky ?!

Odpoveď je ťažká, ale určite si dopravní inžinieri, ktorí ich tam navrhli (alebo skôr mali navrhnúť)  veľa námahy nedali.

V mestách so širokými ulicami majú tieto ostrovčeky svoje opodstatnenie, chránia chodcov pri prechádzaní  cez vozovku (za podmienky, že sú súčasťou priechodu pre chodcov),  pritom šírka vozovky ostáva dostatočná, vyhovujúca nárokom súčasnej premávky. V obciach a mestách, v ktorých sa šírka vozovky projektovala  na stav bez ostrovčeka, je však ostrovček skôr nebezpečenstvom, a to nielen pre vodičov, ale aj pre chodcov. Totiž ak si chodec myslí, že keď je tam ostrovček, nemôže naň auto vybehnúť, je na omyle ! Podobne si môže chodec mylne myslieť, že keď prechádza pomedzi ostrovčeky každé auto mu zastane, naviac ak aj chodec do cesty už vojde, pre vodiča za zužuje úniková zóna, v dôsledku čoho môže byť zrážka s chodcom neodvrátiteľná.

Mnohí vodiči, ale aj dopravní experti,  si sťažujú na malú priepustnosť mestských ulíc a vytvárajúce sa zápchy aj v mestách a v miestach, ktoré boli v minulosti bez problémov prejazdné.  Jedným z dôvodov je aj zužovanie jazdných profilov v dôsledku nepremyslenej stavby oddeľovacích ostrovčekov. Medzi novopostavenými ostrovčekmi sme pri našich cestách našli množstvo takých ulíc, ktoré  v minulosti boli bezpečné, bez dopravných kolízií a nehôd, takže tvrdenie, že ich výstavba bola z dôvodu zvýšenia bezpečnosti je nesprávne, ide skôr o módny hit opierajúci sa o pseudobezpečnosť ako o účelnosť.


Posledná aktualizácia ( Sunday, 04 May 2008 )
 
< predch.   ďalší >
© 2005 - 2024 Mototuristický portál