"
Klub Mototuristika
 
Sobota, 20. 2024 [00:04] hod.
meniny má   Marcel
zajtra   Ervín
Ceny PHM v EurópeDiaľničné poplatkyDopravné informácieWeblinkyReportáže
  Úvod arrow Detské autosedačky arrow Čo urobiť pre vlastnú bezpečnosť ?
Úvod
Hľadať
Klub Mototuristika - kontakt
Weblinky
Pozvánky
Oznamy
Reportáže
Inzercia
Dopravné informácie
Dopravné informácie
Dopravné informácie - Európa
Detské autosedačky
Reflexné vesty
Maximálne rýchlosti
Svietenie v krajinách Európy
Automobilové orientačné súťaže a súťaže Rodičia, jazdite opatrne!
Čo sú AOS a RJO
Auto. orientačné súťaže
Pravidlá pre MTT a RJO
Súťaže v roku 2021
Súťaže v roku 2022
Cestovanie - turistika
Cestovanie po Európe
AMK v Európe
Motorizmus
Legislatíva
Technika, údržba
Bezpečnosť cest. premávky

PARTNERI
Flag Counter

Novinky

Čo urobiť pre vlastnú bezpečnosť ? Tlačiť E-mail
 

1. Vhodná poloha sedadla.
     Požiadavky pasívnej bezpečnosti hovoria v prospech polohy sedadla posunutého čo najviac dozadu, avšak pri úplnom zošliapnutí spojky.

     Prečo?

     V prípade silného čelného nárazu by hlava vodiča pripútaného bezpečnostným pásom mohla naraziť do volantu a kolená do častí umiestnených pod palubnou doskou a stĺpom riadenia. Z hľadiska aktívnej bezpečnosti je nutný dobrý prístup k pedálom. Je na Vás, aby ste posúvali sedadlom v osi vozidla tak dlho, pokiaľ nenájdete správny kompromis.

 

 

 

2. Správne nastavenie opierky hlavy.
Je potrebné dať prednosť opore hlavy pred oporou krku. Nastavte opierku hlavy tak, aby sa jej hlava neustále dotýkala. Zachytenie hlavy v prípade nárazu je tak účinnejšie.

 

 

 

3. Nezabudnite sa pripútať, a to vpredu i vzadu.
Najskôr sa presvedčte, či spodné rameno bezpečnostného pásu (pridržujúce panvu) prechádza úrovňou stehien, a nie oblasťou brucha. Poloha spodnej časti pásu je optimálna, ak je sedadlo posunuté čo najviac dozadu, predovšetkým v prípade, ak je jedno zo spodných ukotvení pásu v podlahe. Pás pridržujúci hrudník musí prechádzať cez kľúčnu kosť. K dosiahnutiu správnej polohy použite výškové nastavenie (na úrovni ramena), ktorým sú vybavené všetky vozidlá Renault.
Treba pripomenúť, že pomer smrteľných zranení pri silných nárazoch je u nepripútaných osôb dvakrát vyšší ako u osôb pripútaných.

 

 

 

4. Za každých okolností držte volant správne.
Štúdie o správaní vodičov, ktoré vypracoval Renault, ukázali, že vodiči obvykle volant nedržia správne (napr. jednou rukou, na spodnej strane, s napnutými rukami apod.), čo znižuje schopnosť zachovať si kontrolu nad vozidlom v nečakaných situáciách. Každoročne dochádza k dopravným nehodám spôsobených nesprávnym držaním volantu, ktoré zabránilo vodičom dostatočne rýchlo reagovať.

 

 

 

5. Sústreďte sa.
Hlavne sa nenechajte rozptyľovať, či už deťmi na zadných sedadlách alebo prírodou naokolo. Zostaňte sústredení, v prípade nebezpečenstva budete schopní rýchlejšie reagovať.

 

 

 

6. Sledujte vonkajšie spätné zrkadlo.
Ak chcete odbočiť alebo predbiehať, je nevyhnutné pozrieť sa do spätného zrkadla. Môžete tak napr. zbadať motorku, ktorá sa vyrúti v práve v danom momente. Pri optimálnom nastavení by ste mali vidieť kľučku zadných dverí. Pri tomto nastavení je mŕtvy uhol obmedzený na minimum.

 

 

 

7. Nezabúdajte na vnútorné spätné zrkadlo.
Pri optimálnom nastavení musíte vidieť celé zadné okno. Obe vonkajšie spätné zrkadlá nepokrývajú celý priestor za vozidlom, ani keď sú dobre nastavené. Tento nedostatok nahradí len vnútorné spätné zrkadlo. Avšak nesmie slúžiť ako dohľad na deti na zadných sedadlách!

 

 

 

8. Dodržujte bezpečnú vzdialenosť.
Nikdy sa nelepte na vozidlo idúce pred vami, najmä ak ide o nákladné vozidlo. Ak ho sledujete zo vzdialenosti 10 metrov, nevidíte vôbec nič. Pokúste sa udržiavať odstup minimálne 50 metrov. Minimálna bezpečná vzdialenosť zodpovedá odstupu dvoch sekúnd za vozidlom, ktoré ide pred vami. Pri zhoršených podmienkach (zlé počasie, stav vozovky apod.) musí byť tento odstup predĺžený na tri sekundy.

 

 

 

9. Nesledujte slepo čiary na ceste.
Môže sa stať, že na kopci alebo v zákrute sú čiary prerušené. Je preto potrebné byť neustále v strehu.

 

 

 

10. Nepozerajte sa neustále na zadné svetlá vozidla idúceho pred vami.
Je potrebné vidieť viac dopredu, čím môžete predísť brzdeniu na poslednú chvíľu.

 

 

 

11. Jazdite v pravom jazdnom pruhu.
Ak nechcete práve predbiehať. Skrátka, nezdržujte sa v ľavom jazdnom pruhu (často preťaženom), aj keď rešpektujete maximálnu rýchlosť.

 

 

 

12. V noci buďte obozretní.
A to v mestskej zástavbe, kde je možné predpokladať výskyt neosvetlených chodcov  a v zalesnených oblastiach, kde hrozí zvýšené riziko prebehnutia divej zvere (srny, diviaky).

 

 

 

13. V meste pozor na chodcov.
Obzvlášť ak zastavíte na úrovni autobusu stojaceho na zastávke vpravo, ktorý môže zakrývať chodcov prechádzajúcich cez cestu.

 

 

 

14. Sledujte pravidelne mieru opotrebovania pneumatík.
Pneumatiky je potrebné kontrolovať aspoň raz za mesiac. Najdôležitejší je vzduch v pneumatikách, keďže účinnosť práce pneumatiky je priamo spojená s tlakom. Doporučený tlak je 2,0 baru vpredu a 2,2 baru vzadu. Inak dochádza k opotrebovaniu pneumatík, strate kontroly nad vozidlom a k nadmernej spotrebe paliva!
Pravidelne kontrolujte aj kontrolné body opotrebovania na pneumatikách, ktorými sú výstupky na vonkajšom okraji pneumatiky označené šípkami alebo symbolom príslušnej značky, často spolu s nápisom "TWI". Pri hĺbke vzorky menšej než 1,6 mm sú pneumatiky považované za nepoužiteľné, pretože stratili schopnosť odvádzať vodu z vozovky a hrozí riziko prasknutia.

 

 

 

15. Nezabúdajte na údržbu bŕzd.
Skontrolujte a vymeňte brzdové kotúče každých 50.000 km, brzdovú kvapalinu a obloženie každých 20.000 km. Prečo? Pri brzdení sa energia pohybujúceho sa vozidla mení na teplo. Podľa spôsobu jazdy je teplota kotúčov 150-600°C. Prevádzková teplota a používanie bŕzd opotrebúvajú brzdové kotúče, obloženie a kvapalinu, ktoré postupne strácajú svoju účinnosť.

 

 

 

 

 

 


Posledná aktualizácia ( Friday, 10 August 2007 )
 
< predch.
© 2005 - 2024 Mototuristický portál