Dnes je pre
nás automobil nepostrádateľným pomocníkom. Rozvoj motorizmu však so sebou
priniesol aj negatívne stránky, hlavne silné znečistenie životného prostredia.
Autá pribúdajú a svet musí proti smogu niečo robiť. Niektorí odborníci
predpovedajú budúcnosť pohonu vodíkom, ale ťažko odhadnúť, kedy bude pripravené
praktické využitie. Logickým riešením je plynový pohon. Je ekologicky nezávadný
a jeho svetové zásoby sú dostatočné. Vo svete sa používa stlačený zemný plyn (CNG)
a
skvapalnené uhľovodíkové plyny (LPG).
Výhodou
vozidiel jazdiacich na LPG oproti CNG je skutočnosť, že LPG sa pomerne ľahko
skvapaľňuje. Znamená riacionálnejšie využitie skladovacieho priestoru nádrže, čo
následne znamená zvýšenie dojazdu a ďalej nižšiu hmotnosť konštrukcie nádrže,
pretože prevádzkový tlak LPG sa pohybuje okolo 7 - 9 atm oproti prevádzkovému
tlaku CNG cca 200 atm. Tlak CNG sa musí náročným spôsobom regulovať na potrebný
tlak pred vstupom do motora.
V Európe je
preto čoraz rozšírenejší pohon na LPG, konkrétne
propán-bután. Tradične najpopulárnejšie sú autá s pohonom na LPG v
Taliansku (viac ako 1 milión vozidiel), Holandsku a Poľsku (v každom viac ako
350 000 vozidiel). Všeobecne možno hovoriť, že asi 10 % vozidiel je prestavaných
na duálny pohon benzín/LPG. V Európe dnes jazdí niekoľko miliónov osobných
automobilov na LPG. Tomuto rozmachu zodpovedá aj vybudovaná infraštruktúra -
vyše 7 500 čerpacích staníc LPG v Európe.
Pretože
pohon na LPG je nielen ekonomicky výhodný ale aj ekologicky čistý, nemá
nepriaznivý vplyv na čistotu vôd, pôdy či ovzdušia, mnohé krajiny EÚ úľavami na
daniach a sprísňovaním noriem v oblasti znečisťovania ovzdušia otvorene
podporujú tento druh paliva. Túto šancu ihneď využili výrobcovia automobilov ako
napríklad Renault, Ford, Daewoo, ktorí ponúkajú už bežne modely s duálnym
pohonom benzín/LPG.
V našej
krajine sa obľuba pohonu vozidiel na LPG podstatne zvýšila až po roku 1996
otvorením prvých čerpacích staníc LPG na Slovensku. Pri ich zrode stál PROBUGAS,
ktorý doteraz aktívne podporuje výstavbu čerpacích staníc a v rámci existujúcej
siete dodáva plyn na viac ako 60 % z nich.
Obmedzený
počet vozidiel vybavených zariadením na duálny pohon, či už od výrobcu alebo
dodatočnou úpravou, a nejasnosti v legislatíve zapríčinili, že sa výstavba
čerpacích staníc LPG na Slovensku rozbiehala pomalým tempom. Napriek tomu, aj
vďaka úsiliu PROBUGASU, čerpacie stanice LPG z roka na rok pribúdali a v
súčasnosti ich počet narastá doslova rapídnym tempom.
K ďalšiemu
rozvoju bezpochyby prispeje aj postoj niektorých importérov vozidiel, na čele so
spoločnosťou Renault Slovensko, ktoré začínajú ponúkať svojim zákazníkom možnosť
zakúpenia nového vozidla so zabudovaným splyňovacím zariadením priamo od
výrobcu. Prvým takýmto modelom, ktorý si už dnes môžete na Slovensku kúpiť, je
Renault Scénic s duálnym pohonom benzín/LPG.
Alternatívny
pohon LPG je výhodný nielen pre osobné vozidlá, ale aj na pohon autobusov,
nákladných vozidiel, vysokozdvižných vozíkov alebo elektrogenerátorov.
Link -
Ďalšie zaujímavosti o LPG...
|