|
V sobotu 21. februára 2009 približne 5 minút po
deviatej hodine ráno sa stala v obci Polomka najvážnejšia tragédia za
posledné roky. Pri zrážke motorového osobného vlaku s autobusom zahynulo 12
ľudí, Dnes, 13. marca 2008 zverejnili masmédiá, prvé výsledky vyšetrovania
polície, ktorá obvinila vodiča autobusu zo zapríčinenia dopravnej nehody.
Nad nehodou však stále visia nezodpovedané otázniky, prečo sa to vôbec stalo
??? Aj napriek záveru v policajnej správe, bol dôsledok dopravnej nehody
naozaj len chybou vodiča ? Nedá nám, aby sme na túto hroznú tragédiu
nezareagovali, s upozornením, aby sa podobné tragédie v budúcnosti už
nezopakovali. Určite v tomto prípade zlyhal celý systém, mnoho zodpovedných
pracovníkov, ktorí svojim ne - konaním privodili možnosť vzniku tejto
dopravnej nehody, za vinníka ktorej označuje polícia, žiaľ len vodiča
autobusu ! |
|
Miesto nehody je neprehľadné. Táto skutočnosť odznela pri viacerých
výpovediach z miesta nešťastia. Snímka z Googlu o tom nasvedčuje.
Železničná strať sa zakrivuje približne 176,65 m v smere odkiaľ prichádzal
vlak. Kríky pred železničnou traťou bránia výhľadu, takže vlak pred týmto
ohybom z priecestia nie je vidieť.
Pri rýchlosti vlaku 70 km/h , prejde vlak za 1 sekundu
19,44 m, čo znamená, že vzdialenosť, z ktorej mohol vodič autobusu
vidieť prichádzajúci vlak spomínaných 176,65 m prejde vlak za 9 sekúnd.
Reakčná doba na uvedomenie si, že vlak na horizonte je v pohybe je približne
1 sekunda, teda ostáva 8 sekúnd. V prípade, že vodič autobus zastaví pred
železničným priecestím, aby sa no obe strany rozhliadol pri rýchlosti vlaku
70 km/h má na prejdenie priecestia 8 sekúnd !
Ak je vlak za kríkami, ani rušňovodič vlaku vozidlo na
priecestí nevidí. Ak vyjde vlak spoza kríkov a rušňovodič zbadá na
priecestí vozidlo, má takisto len 9 sekúnd na reakciu. Ak ešte seknudu - dve
rozmýšľa, či má brzidť alebo nie, a potom zatrúbi, podľa predpisu stráca
ďalšie sekundy.
Spomínané zatrúbenie vlaku vyvedie vodiča na priecestí z
koncentrácie a spôsobí ďalšie spomalenie reakcií približne o 2 sekundy,
takže vodičov nakoniec ostáva na prejdenie priecestia čistý čas už len 4
sekundy !
Z tejto jednoduchej úvahy vyplýva jednoznačný záver -
toto železničné priecestie je pri povolenej rýchlosti
vlaku 70 km/h v kritickej situácii neprejazdné ! Ten kto schválil
bezpečnosť tohto železničného priecestia nesie v prvom rade zodpovednosť za
všetky ohrozené vozidlá prechádzajúce týmto priecestím !
|
foto: www.cas.sk
Prečo tam nebola takáto dopravná značka ?
|
Nedostatočné dopravné značenie priechodu
Železničné priecestie je označené starou zhrdzavenou dopravnou značkou,
ktorej tvar sa už v súčasnosti nepoužíva. ktorá nie vyhotovená v
súlade s platnými predpismi,
ktorá sa používala pred cca 3é-timi rokmi. v súčasnosti už nepoužíva s červenou tabuľou POZOR VLAK.
Červená tabuľa s nápisom POZOR VLAK však nie je dopravnou značkou ! Zhrdzavená dopravná značka
starého je starého vyhotovenia, ktorá môže vyvolať dojem, že je neplatná !
Prečo tu nebola osadená platná dopravná značka taká ako
má podľa predpisov byť ?
Toto mohol byť dôvod prečo si vodič autobusu
počínal tak ako si počínal ! Priecestie "de jure" nie je nijako označené
! Podľa informácií z masmédií sa v správe o vyšetrovaní
uvádza, že viacerí svedkovia nehody tvrdia, že vodič pred železničným
priecestím nezastal. Vodič autobusu však ani zastať nemusel. Priecestie
nebolo totiž vybavené dopravnou značkou STOP. Pokiaľ išiel vodič
autobusu cez priecestie rýchlosťou 30 km/h neporušil žiadne predpisy !
|
Nechránené železničné priecestie !
Čo hovoria železničné
predpisy o rýchlosti vlaku prechádzajúceho nechráneným železničným
priecestím ? |
Povolená rýchlosť vlaku cez toto nechránené železničné priecestie je 70
km/h. Vlak podľa pôvodných tvrdení touto rýchlosťou aj išiel. Ale
pravdepodobne ani nebrzdil. Podľa vyjadrenia expertov železničnej
spoločnosti nemalo význam núdzové brzdenie, lebo vlak by bol zastal až za
miestom zrážky. Tvrdenie, že vlak by zastal až za miestom zrážky je
pravdivé, ale tvrdenie, že to nemalo význam je nesprávne, keby totiž
rušňovodič bol núdzovo brzdil pred zrážkou, nebola by rýchlosť vlaku v
čase zrážky 70 km/h, ale podstatne nižšia, možno 40 km/h, záviselo by to od
reakčnej doby rušňovodiča. Toto mohlo zmierniť následky samotnej
zrážky ! |
Žiaľ, nevieme, čo si máme o oficiálnej správe z vyšetrovania myslieť, ale jej
závery sú určite unáhlené, vodič autobusu jednoducho nemal šancu nehode zabrániť. Samotný
vodič je na tom psychicky zle a tejto psychickej traumy sa už nezbaví.
Životy obetí, žiaľ už nikto nevráti. Ak sa vyšetrovanie skončí len obvinením
vodiča bude to procesná chyba, ktorá uzavrie jednu kapitolu tragickej udalosti s
nespravodlivým koncom, ale ak sa vyšetrovanie dotiahne do dôsledkov, tak
si musia uvedomiť aj zodpovední pracovníci na príslušných úradných miestach
vrátane Železníc, že na Slovensku je ešte veľa nechránených železničných
priecestí kde denno-denne niekto hazarduje s našimi životmi, ale nie sú to
vodiči. ! |