Ústredný automotoklub - Slovenská republika

ÚSTREDNÝ AUTOMOTOKLUB SLOVENSKÁ REPUBLIKA

Úvod arrow Oznamy arrow Tragédia v Polomke - ide skutočne len o vinu vodiča ?

UAMK SR
Prihláška
Členstvo
Kontakty
Úvod
Hľadať
Klub Mototuristika - kontakt
Weblinky
Pozvánky
Oznamy
Reportáže
Inzercia
Dopravné informácie
Dopravné informácie
Dopravné informácie - Európa
Detské autosedačky
Reflexné vesty
Maximálne rýchlosti
Svietenie v krajinách Európy
Automobilové orientačné súťaže a súťaže Rodičia, jazdite opatrne!
Čo sú AOS a RJO
Auto. orientačné súťaže
Pravidlá pre MTT a RJO
Registrácia posádok
Súťaže v roku 2016
Súťaže v roku 2017
Cestovanie - turistika
Cestovanie po Európe
Náučné chodníky Slovenska
AMK v Európe
Motorizmus
Legislatíva
Technika, údržba
Bezpečnosť cest. premávky

PARTNERI
Flag Counter

Novinky

Tragédia v Polomke - ide skutočne len o vinu vodiča ? Tlačiť E-mail
 

V sobotu 21. februára 2009 približne 5  minút po deviatej hodine ráno sa  stala v obci Polomka najvážnejšia tragédia za posledné roky. Pri zrážke motorového osobného vlaku s autobusom zahynulo 12 ľudí, Dnes, 13. marca 2008 zverejnili masmédiá, prvé výsledky vyšetrovania polície, ktorá obvinila vodiča autobusu zo zapríčinenia dopravnej nehody. Nad nehodou však stále visia nezodpovedané otázniky, prečo sa to vôbec stalo ???
Aj napriek záveru v policajnej správe, bol dôsledok dopravnej nehody naozaj len chybou vodiča ? Nedá nám, aby sme na túto hroznú tragédiu nezareagovali, s upozornením, aby sa podobné tragédie v budúcnosti už nezopakovali. Určite v tomto prípade zlyhal celý systém, mnoho zodpovedných pracovníkov, ktorí svojim ne - konaním  privodili možnosť vzniku tejto dopravnej nehody, za vinníka ktorej označuje polícia, žiaľ  len vodiča autobusu !

Miesto nehody je neprehľadné.

Táto skutočnosť odznela pri viacerých výpovediach z miesta nešťastia.  Snímka z Googlu o tom nasvedčuje. Železničná strať sa zakrivuje približne 176,65 m v smere odkiaľ prichádzal vlak. Kríky pred železničnou traťou bránia výhľadu, takže vlak pred týmto ohybom z priecestia nie je vidieť.

Pri rýchlosti vlaku 70 km/h , prejde vlak za 1 sekundu  19,44 m, čo znamená, že vzdialenosť, z ktorej  mohol vodič autobusu vidieť prichádzajúci vlak spomínaných 176,65 m prejde vlak za 9 sekúnd. Reakčná doba na uvedomenie si, že vlak na horizonte je v pohybe je približne 1 sekunda, teda ostáva 8 sekúnd. V prípade, že vodič autobus zastaví pred železničným priecestím, aby sa no obe strany rozhliadol pri rýchlosti vlaku 70 km/h má na prejdenie priecestia 8 sekúnd !

Ak je vlak za kríkami, ani rušňovodič vlaku vozidlo na priecestí nevidí. Ak vyjde vlak spoza kríkov  a rušňovodič zbadá na priecestí vozidlo, má takisto len 9 sekúnd na reakciu. Ak ešte seknudu - dve rozmýšľa, či má brzidť alebo nie, a potom zatrúbi, podľa predpisu stráca ďalšie sekundy. 

Spomínané zatrúbenie vlaku vyvedie vodiča na priecestí z koncentrácie a spôsobí ďalšie spomalenie reakcií približne o 2 sekundy, takže vodičov nakoniec ostáva na prejdenie priecestia čistý čas už len 4 sekundy !

Z tejto jednoduchej úvahy vyplýva jednoznačný záver - toto železničné priecestie je pri povolenej rýchlosti vlaku 70 km/h v kritickej situácii neprejazdné ! Ten kto schválil bezpečnosť tohto železničného priecestia nesie v prvom rade zodpovednosť za všetky ohrozené vozidlá prechádzajúce týmto priecestím !

foto: www.cas.sk

Prečo tam nebola takáto dopravná značka ?

 

 

Nedostatočné dopravné značenie priechodu

Železničné priecestie je označené starou zhrdzavenou dopravnou značkou, ktorej tvar sa už v súčasnosti nepoužíva.  ktorá nie vyhotovená v súlade s platnými predpismi,  ktorá sa používala pred cca 3é-timi rokmi. v súčasnosti už nepoužíva  s červenou tabuľou POZOR VLAK. Červená tabuľa s nápisom POZOR VLAK  však nie je dopravnou značkou ! Zhrdzavená dopravná značka starého je starého vyhotovenia, ktorá môže vyvolať dojem, že je neplatná !

Prečo tu nebola osadená platná dopravná značka taká ako má podľa predpisov byť ?

Toto mohol byť dôvod prečo  si vodič autobusu počínal tak ako si počínal ! Priecestie "de jure" nie je nijako označené !

 

 

 

 

Podľa informácií z masmédií sa v správe o vyšetrovaní uvádza, že viacerí svedkovia nehody tvrdia, že vodič pred železničným priecestím nezastal. Vodič autobusu však ani zastať nemusel. Priecestie nebolo totiž vybavené dopravnou značkou STOP.  Pokiaľ išiel vodič autobusu cez priecestie rýchlosťou 30 km/h neporušil žiadne predpisy !

 

 

Nechránené železničné priecestie !

Čo hovoria železničné predpisy o rýchlosti vlaku prechádzajúceho nechráneným železničným priecestím ?

 

 

Povolená rýchlosť vlaku cez toto nechránené železničné priecestie je 70 km/h. Vlak podľa pôvodných tvrdení touto rýchlosťou aj išiel. Ale  pravdepodobne ani nebrzdil. Podľa vyjadrenia expertov železničnej spoločnosti nemalo význam núdzové brzdenie, lebo vlak by bol zastal až za miestom zrážky. Tvrdenie, že vlak by zastal  až za miestom zrážky je pravdivé, ale tvrdenie, že to nemalo význam je nesprávne, keby totiž rušňovodič bol núdzovo brzdil pred zrážkou,  nebola by rýchlosť vlaku v čase zrážky 70 km/h, ale podstatne nižšia, možno 40 km/h, záviselo by to od reakčnej doby rušňovodiča. Toto mohlo zmierniť  následky samotnej zrážky !

Žiaľ, nevieme, čo si máme o oficiálnej správe z vyšetrovania myslieť, ale jej závery sú určite unáhlené, vodič autobusu jednoducho nemal šancu nehode zabrániť. Samotný vodič je na tom psychicky zle a tejto psychickej traumy  sa už nezbaví. Životy obetí, žiaľ už nikto nevráti. Ak sa vyšetrovanie skončí len obvinením vodiča bude to procesná chyba, ktorá uzavrie jednu kapitolu tragickej udalosti s nespravodlivým koncom,  ale ak sa vyšetrovanie dotiahne do dôsledkov, tak si musia uvedomiť aj zodpovední pracovníci na príslušných úradných miestach vrátane Železníc, že na Slovensku je ešte veľa nechránených železničných priecestí kde denno-denne niekto hazarduje s našimi životmi, ale nie sú to vodiči. !


Posledná aktualizácia ( Tuesday, 24 November 2015 )
 
< predch.
   Design - Milan Cernak © 2005 - 2006