|
Zdá sa, že po dlhom teplom babom lete, ak
niekoľkodňové prudké ochladenie sprevádzané snežením, jeseň nenávratne
začala kraľovať. Jesenné počasie je charakterizované vlhkosťou,
hmlami, mrholením a zníženou viditeľnosťou.
Jazda motorovým vozidlom v jesennom počasí má svoje
špecifiká a je dobre vopred vedieť, čo môžeme na vozovke očakávať.
|
1. Vlhké počasie - pozor na zvýšenú vlhkosť, ktorá sa
môže udržať na vozovke v tienistých a chladných miestach aj počas celého dňa.
Vyzrážaná vlhkosť na vozovke a popadané zahnívajúce lístie vytvárajú mazľavú
hmotu, ktorá zhoršuje priľnavosť pneumatík a môže zapríčiniť šmyk. Preto, ak
prechádzate cez zalesnené územie, spomaľte a pre istotu zväčšite vzdialenosť od
pred vami idúceho vozidla.
2. Ranné, ale i celodenné hmly - opäť znamenajú
vlhkú vozovku s rizikom možnosti šmyku pri popadanom lístí, ale aj zhoršenú
viditeľnosť. Dôležité je preto, aby ste boli dostatočne viditeľní, preto dbajte
na vonkajšie osvetlenie vozidla, aby svetlomety do hmly pokiaľ ich
vozidlo má boli funkčné a podobne aby bolo funkčné aj zadné hmlové svetlo.
Skontrolujte si, či máte vo výbave náhradné žiarovky, radšej viac ako žiadne.
Skúste, či sa k žiarovkám v prípade potreby ich výmeny dostanete alebo bude
potrebné zveriť výmenu odbornému servisu. Totiž nie na každom type nového
moderného motorového vozidla sa dajú žiarovky vymeniť bez špeciálneho náradia a
"na ceste". Skontrolujte si aj nastavenie svetlometov. Tí skúsenejší si
môžu nastavenie skontrolovať sami, prípadne za asistencie spolujazdca, oproti
čelnej stene v garáži apod. Menej skúseným doporučujme navštíviť servis.
3. Pneumatiky - ak ste ešte neprezuli vozidlo, je
najvyšší čas tak urobiť. Zimné pneumatiky sú účinné už od teploty +7° C. V
jesenných dňoch nie je núdza o prvé ranné mrazíky a prvé vytváranie sa
zľadovatelých nesúvislých fľakov na vozovke, ktoré vznikajú v noci na vlhkých
miestach vozoviek. Tu pomôžu už len zimné pneumatiky. Preto ak ste ešte
neprezuli, je najvyšší čas tak urobiť. Pamätajte ešte, ak na zimných
pneumatikách máte hĺbku dezénu menšiu ako 4 mm, tak tieto pneumatiky už ani
neobúvajte, kúpte nové. Vyhláška povoľuje na zimných pneumatikách minimálnu
hĺbku 4 mm. Tieto pneumatiky môžete ešte zjazdiť v letnej sezóne na povolenú
hranicu 1,6 mm. Opotrebovanie zimných pneumatík v lete je však väčšie ako
letných, preto počítajte, že s nimi nenajazdíte toľko kilometrov ako s letnými.
4. Akumulátor a nabíjacia sústava vozidla - jeseň a
zima zvyšujú nároky na stav akumulátora a nabíjacej sústavy. Dnešné moderné
akumulátory pri dobrej nabíjacej sústave vozidla vydržia 6 aj viac rokov. Preto
ak už máte akumulátor šiestu sezónu, musíte počítať s tým, že toto môže byť jeho
posledná sezóna. Podobne ak zbadáte prvé problémy pri studených štartoch, dobite
akumulátor mimo vozidla na plnú kapacitu. Ak sa problémy so štartovaním po čase
opäť objavia, je potrebné počítať s kúpou nového akumulátora. Pred nastupujúcou
zimou doporučujeme dať si skontrolovať nabíjaciu sústavu v servise.
5. Pripravte si pomaly zimnú výbavu - pri súčasných
prudkých striedaniach ročných období, ni eje vylúčené, že v polovici novembra
napadne sneh a bude potrebné pripraviť sa na zimnú prevádzku, doporučujeme už
teraz si skontrolovať snehové reťaze, či počas letnej "nečinnosti"
nezhrdzaveli, skontrolovať ich funkčnosť, skúsiť si ich nasadenie na
pneumatiku ešte za teplého počasia a bez snehu, verte v snehu to ide
horšie, preto lepšie je byť na túto situáciu pripravení ako potom prekvapení. Ak
ešte nemáte snehové reťaze vo výbave, doporučujeme už teraz sa za nimi
poobzerať. Pri ich výbere je dôležitá veľkosť pneumatík a typ disku. Pripravte
si do vozidla škrabku na okennú námrazu, kartáč na zmetenie snehu
z vozidla a aj vrecko s asi 5 kg jemného štrku, či piesku na podsypanie
pri zaviaznutí na klzkej vozovke. |