|
V poslednej dekáde mesiaca október bol otvorený
rekonštruovaný úsek diaľnice D1 medzi Trnavou a Bratislavou. V smere
od Trnavy do Bratislavy sa od 24.10.2009 jazdí už v troch pruhoch. V smere z
Bratislavy do Trnavy je tretí, pravý jazdný pruh oddelený plnou deliacou
čiarou, tak motoristi využívajú len dva jazdné pruhy.
V tomto úseku chýbajú v oboch smeroch odstavné pruhy, ktoré boli použité pre
vytvorenie tretieho jazdného pruhu. Deliace čiary sú červenej farby, na
diaľnici však ostalo aj pôvodné značenie bielej farby, ktoré pôsobí na
vodičov mätúco.
|
Jazda v troch jazdných pruhoch má zvýšiť plynulosť a rýchlosť cestnej
premávky. Vo všetkých troch jazdných pruhoch môžu ísť osobné vozidlá maximálnou
rýchlosťou 130 km/h, nákladné vozidlá, pokiaľ nebudú dopravnou značkou B
30a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily, smú použiť nákladné
vozidlá len dva jazdné pruhy vpravo. Tretí, ľavý pruh, smie
vodič nákadného vozidla použiť len na odbočovanie vľavo alebo obchádzanie
prekážky.
Aké sú poznatky z prvých dní používania trojpruhovej diaľnice ?
Slovenskí vodiči nie sú zvyknutí jazdiť v troch pruhoch na diaľnici, a preto
to ani nevedia. Pri našej testovacej jazde bol pravý jazdný pruh využívaný len
kamiómni, ktorých vodiči sú zvyknutí jazdiť v zahraničí, vodiči osobných
vozidiel jazdili väčšinou v stredovom pruhu a pre predchádzanie používali ľavý
jazdný pruh. Pravý pritom ostal prázdny. |
|
Ako teda správne jazdiť v troch pruhoch na diaľnici ?
Zásadne pre jazdu používame pravý jazdný pruh. Ak vozidlá idúce v tomto
pruhu idú pomalšie ako my, použijeme stredný pruh na ich predchádzanie. Keď sa
pravý pruh uvoľní vrátime sa späť do pravého pruhu.
Ak dopravná situácia vytvorí jazdu v dvoch súvislých jazdných pruhoch,
používame ľavý jadný pruh len na predchádzanie a pokiaľ to situácia dovolí
vraciame sa hneď späť do stredového pruhu. Pamätajte, aby ľavý jazdný pruh ostal
stále voľný pre rýchlejšie idúce vozidlá a pre vozidlá s právom prendosti v
jazde - sanitky, hasičov, policajné vozidlá, ale aj pre vozidlá technickej
pomoci - žltých anjelov, pre vozsidlá havarijnej služby plynárov, energetikov,
vodárov a spojárov.
Pokiaľ na diaľnici nie je odstavný pruh, na vozidle dôjde k technickej
poruche a vozidle nie je schopné zájsť na najbližší výjazd z diaľnice alebo na
miesto pre núdzové státie, s vozidlom zastaneme v pravom jazdnom pruhu, čo
najviac pri pravom okraji vozovky. Zapneme výstražné svetrelné znamenia a vo
vozidle si navlečieme reflexnú vestu. V spätnom zrkadle sledujeme, kedy môžeme z
vozidla bezpečne vysúpiť. Po vystúpení z vozidla vyberieme výstražný
trojuholník, ktorý v predpísanej vzdialenosti umiestnime za vozidlom.
Doporučujeme celej posádke opustiť vozidlo. Potom je potrebné zavolať vozidlo
technickej pomoci na telefónnom čísle 18123 z ktorejkoľvek siete z ktorejkoľvek
na Slovensku, udať svoju polohu a popísať prejav technickej poruchy.
Je jeseň, ktorej spreivodným javom sú hmly. PAMATAJTE, ak ste počas hmly
nútení zastaviť vozidlo na diaľnici v pravom jazdnom pruhu, zásadne neostaňte
sedieť vo vozidle, v prípade, že do vášho stojaceho vozidla narazí Ďalšie
vozidlo, ktorého vodič nestihol zareagovať, zachránite si aspoň holé životy!
Čo hovorí vyhláška o jazde v jazdných pruhoch ?
§10 Jazda v jazdných pruhoch
(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi
vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V
ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie,
predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie. Previezli sme sa trojpruhovou
diaľnicou, škoda, že práve avý jazdný pruh
(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými
na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou
prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy,
ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič
motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km.h-1 použiť na jazdu
výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných
jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo
na odbočovanie.
(4) Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednomsmere
jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič
motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti
vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len
„súbežná jazda“). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá
idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu
je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého
prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva
jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z
nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť
v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie
upravené príslušnou dopravnou značkou.
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu
je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého
prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva
jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z
nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť
v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé
radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu
je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého
prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva
jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z
nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť
v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie
upravené príslušnou dopravnou značkou.
|