"
Klub Mototuristika
 
Streda, 24. 2024 [00:38] hod.
meniny má   Juraj
zajtra   Marek
Ceny PHM v EurópeDiaľničné poplatkyDopravné informácieWeblinkyReportáže
  Úvod arrow Detské autosedačky arrow Tri pruhy na diaľnici
Úvod
Hľadať
Klub Mototuristika - kontakt
Weblinky
Pozvánky
Oznamy
Reportáže
Inzercia
Dopravné informácie
Dopravné informácie
Dopravné informácie - Európa
Detské autosedačky
Reflexné vesty
Maximálne rýchlosti
Svietenie v krajinách Európy
Automobilové orientačné súťaže a súťaže Rodičia, jazdite opatrne!
Čo sú AOS a RJO
Auto. orientačné súťaže
Pravidlá pre MTT a RJO
Súťaže v roku 2021
Súťaže v roku 2022
Cestovanie - turistika
Cestovanie po Európe
AMK v Európe
Motorizmus
Legislatíva
Technika, údržba
Bezpečnosť cest. premávky

PARTNERI
Flag Counter

Novinky

Tri pruhy na diaľnici Tlačiť E-mail
 

  V poslednej dekáde mesiaca október bol otvorený rekonštruovaný úsek diaľnice D1 medzi Trnavou a Bratislavou. V smere  od Trnavy do Bratislavy sa od 24.10.2009 jazdí už v troch pruhoch. V smere z Bratislavy do Trnavy je tretí, pravý jazdný pruh oddelený plnou deliacou čiarou, tak motoristi využívajú len dva jazdné pruhy.
  V tomto úseku chýbajú v oboch smeroch odstavné pruhy, ktoré boli použité pre vytvorenie tretieho jazdného pruhu. Deliace čiary sú červenej farby, na diaľnici však ostalo aj pôvodné značenie bielej farby, ktoré pôsobí na vodičov mätúco.

Jazda v troch jazdných pruhoch má zvýšiť plynulosť a rýchlosť cestnej premávky. Vo všetkých troch jazdných pruhoch môžu ísť osobné vozidlá maximálnou rýchlosťou 130 km/h, nákladné vozidlá, pokiaľ nebudú dopravnou značkou  B 30a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily,   smú použiť nákladné vozidlá len  dva  jazdné pruhy vpravo. Tretí, ľavý pruh,  smie vodič nákadného vozidla použiť len na odbočovanie vľavo alebo obchádzanie prekážky.

 

Aké sú poznatky z prvých dní používania trojpruhovej diaľnice ?

 

Slovenskí vodiči nie sú zvyknutí jazdiť v troch pruhoch na diaľnici, a preto to ani nevedia. Pri našej testovacej jazde bol pravý jazdný pruh využívaný len kamiómni, ktorých vodiči sú zvyknutí jazdiť v zahraničí, vodiči osobných vozidiel jazdili väčšinou v stredovom pruhu a pre predchádzanie používali ľavý jazdný pruh. Pravý pritom ostal prázdny.

 

Ako teda správne jazdiť v troch pruhoch na diaľnici ?

Zásadne pre jazdu používame pravý jazdný  pruh. Ak vozidlá idúce v tomto pruhu idú pomalšie ako my, použijeme stredný pruh na ich predchádzanie. Keď sa pravý pruh uvoľní vrátime sa späť do pravého pruhu.

Ak dopravná situácia vytvorí jazdu v dvoch súvislých jazdných pruhoch, používame ľavý jadný pruh len na predchádzanie a pokiaľ to situácia dovolí vraciame sa hneď späť do stredového pruhu. Pamätajte, aby ľavý jazdný pruh ostal stále voľný pre rýchlejšie idúce vozidlá a pre vozidlá s právom prendosti v jazde  - sanitky, hasičov, policajné vozidlá, ale aj pre vozidlá technickej pomoci - žltých anjelov, pre vozsidlá havarijnej služby plynárov, energetikov, vodárov  a spojárov.

Pokiaľ na diaľnici nie je odstavný pruh, na vozidle dôjde k technickej poruche a vozidle nie je schopné zájsť na najbližší výjazd z diaľnice alebo na miesto  pre núdzové státie, s vozidlom zastaneme v pravom jazdnom pruhu, čo najviac pri pravom okraji vozovky. Zapneme výstražné svetrelné znamenia a vo vozidle si navlečieme reflexnú vestu. V spätnom zrkadle sledujeme, kedy môžeme z vozidla bezpečne vysúpiť. Po vystúpení z vozidla vyberieme výstražný trojuholník, ktorý  v predpísanej vzdialenosti umiestnime za vozidlom. Doporučujeme celej posádke opustiť vozidlo. Potom je potrebné zavolať vozidlo technickej pomoci na telefónnom čísle 18123 z ktorejkoľvek siete z ktorejkoľvek na Slovensku, udať svoju polohu a popísať prejav technickej poruchy.

Je jeseň, ktorej spreivodným javom sú hmly. PAMATAJTE, ak ste počas hmly nútení zastaviť vozidlo na diaľnici v pravom jazdnom pruhu, zásadne neostaňte sedieť vo vozidle, v prípade, že do vášho stojaceho vozidla narazí Ďalšie vozidlo, ktorého vodič nestihol zareagovať, zachránite si aspoň holé životy!

Čo hovorí vyhláška o jazde v jazdných pruhoch ?

§10 Jazda v jazdných pruhoch

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými  jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie. Previezli sme sa trojpruhovou diaľnicou, škoda, že práve avý jazdný pruh

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km.h-1 použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(4) Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednomsmere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len „súbežná jazda“). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom  jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie  upravené príslušnou dopravnou značkou.


Posledná aktualizácia ( Saturday, 21 November 2009 )
 
< predch.   ďalší >
© 2005 - 2024 Mototuristický portál