Ústredný automotoklub - Slovenská republika

ÚSTREDNÝ AUTOMOTOKLUB SLOVENSKÁ REPUBLIKA

Úvod arrow Technika, údržba arrow Príprava vozidla na zimnú prevádzku

UAMK SR
Prihláška
Členstvo
Kontakty
Úvod
Hľadať
Klub Mototuristika - kontakt
Weblinky
Pozvánky
Oznamy
Reportáže
Inzercia
Dopravné informácie
Dopravné informácie
Dopravné informácie - Európa
Detské autosedačky
Reflexné vesty
Maximálne rýchlosti
Svietenie v krajinách Európy
Automobilové orientačné súťaže a súťaže Rodičia, jazdite opatrne!
Čo sú AOS a RJO
Auto. orientačné súťaže
Pravidlá pre MTT a RJO
Registrácia posádok
Súťaže v roku 2016
Súťaže v roku 2017
Cestovanie - turistika
Cestovanie po Európe
Náučné chodníky Slovenska
AMK v Európe
Motorizmus
Legislatíva
Technika, údržba
Bezpečnosť cest. premávky

PARTNERI
Flag Counter

Novinky

Príprava vozidla na zimnú prevádzku Tlačiť E-mail
 

     Aj keď ešte ortuť v teplomeroch neklesá pod bod mrazu, ale skúsenejší vodiči sa už teraz zamýšľajú ako pripraviť svoje vozidlo na zimnú prevádzku a ako to všetko časovo zvládnuť. Veď možno nás od príchodu celodenných mrazov delí už len pár týždňov a pri tomto zhone si človek nestihne ani uvedomiť ako rýchlo letí čas.

Preto, ešte kým je čas:

     Skontrolujte so stav zimných pneumatík (nepoužívať ich v súčasnej dobe je hazardom), minimálna hĺbka dezénu by mala byť 4 mm. Ak je menšia pneumatiky sú na snehu neúčinné. Ak ste na pochybách, poraďte sa s technikmi pneuservisov či nepotrebujete nové a dohodnite si čas na prezutie.

     V každom prípade doporučujeme zimné pneumatiky, nemrznúcu zmes do ostrekovačov, do benzínových nádrží mať v rezerve  prípravok brániaci zmŕzaniu zrazených vodných pár v nádrži. Samozrejmosťou pred odchodom do hôr je kontrola bodu tuhnutia chladiacej zmesi. Zima kladie väčšie nároky na kvalitu akumulátora, časté sú studené štarty, väčšie  trecie a valivé odpory, častejšie sa používajú elektrické spotrebiče vo vozidle ako sú svetlá, prídavné svetlá, ventilátora pod, preto je potrebné mať v dobrom stave najmä akumulátor, ale aj štartér a celú štartovaciu sústavu.  Ak sa blíži termín výmeny oleja, doporučujeme olej vymeniť ešte pred zimnou sezónou. Aj napriek tomu, že moderné syntetické motorové oleje sú veľmi kvalitné, zákony fyziky nie je možné oklamať a staré zásady používané pri starších typov motorov a motorových vozidiel nie sú na škodu ani pri súčasných vozidlách.

    Nezabudnite pred zimou na dverové zámky, pánty a bowdeny. V lete sa v nich usadil prach, ktorý po zvlhnutí v môže v zimných mrazoch zamrznúť a zabráni tak činnosti zámkov, prípadne iných zariadení, ktoré sú ovládané bowdenmi. Na premazanie použite prípravky obsahujúce uhlíkový prášok, nepoužívajte olej, vytvára sa tak zmes, ktorá postupne časom tuhne a neskôr pomôže už len nákladnejšia oprava výmenou bowdenu alebo jeho dôkladným vyčistením.

    Pri jazde v zimných podmienkach e potrebné dodržiavať správnu hustotu pneumatík a dbať na to, aby rozdiely  tlaku v pneumatikách boli minimálne, znižuje sa tým riziko vzniku šmyku. Nezabúdajme ani na rezervu, ktorá má byť nahustená na tlak minimálne taký, ako je najväčší prevádzkový tlak v pneumatikách. Ako sme v úvode spomenuli, hĺbka dezénu zimných pneumatík nesmie klesnúť pod 4 mm, je to povolená hranica vyhláškou a pod touto hranicou sa znižujú schopnosti zimných pneumatík. 

   Pri samotnej jazde v zimných podmienkach platí viac pravidlo "ľahkej nohy", s vozidlom sa pohýnajte plynule, bez prudkých zrýchlení a dobrzďujte tiež pomaly. Ak situácia vyžaduje čo najskôr zastaviť, brzdite prerušovane - to znamená krátko, ale prudko zošliapnite brzdový pedál, až sa vozidlo dostane na hranicu šmyku, ale vzápätí uvoľnite nohu z brzdového pedálu, aby sa kolesá narovnali a aby naozaj k šmyku nedošlo.

   Ak sa stane, že pri prudkom brzdení sa vozidlo začne šmýkať, uvoľnite ihneď nohu z brzdového pedálu, a korigujte pohyb vozidla volantom, prípadne použite ručnú brzdu na korekciu smeru jazdy. Ak stojíte na brzde a vozidlo je v šmyku - je neovládateľné  !
   Všetky spomínané úkony chcú prax a tréning. Preto ak napadne prvý sneh, neváhajte na rovných plochách, na ktorých neohrozíte seba ani nikoho iného, skúsiť si s vozidlom, čo urobí prudké zabrzdenie, čo urobí zatiahnutie ručnej brzdy, čo urobí prudké rozbehnutie. Pritom stačí ak pri tomto tréningu pôjdete rýchlosťou maximálne do 30 km/h !, pri väčšej to môže dopadnúť zle! Ak si netrúfnete sami, obráťte sa na niektorý z miestnych automotoklubov, ktorého členovia vám veľmi ochotne poradia, prípadne zorganizujú na práve váš podnet  aj malú školu šmykov.

     Prevoz lyží - súčasné vozidlá umožňujú prevoz lyží vo vnútri vozidla po sklopení časti delených zadných sedadiel. Pokiaľ dáme do vozidla lyže po lyžovačke, zvyšky snehu a vody sa postupne vyparujú a zahmlievajú nám okná a znižujú výhľad. Preto doporučujeme štandardnú metódu, prevoz lyží na streche na strešnom nosiči, prípadne v kontajneri.


Posledná aktualizácia ( Friday, 19 December 2008 )
 
< predch.   ďalší >
   Design - Milan Cernak © 2005 - 2006