Ústredný automotoklub - Slovenská republika

ÚSTREDNÝ AUTOMOTOKLUB SLOVENSKÁ REPUBLIKA

Úvod arrow Technika, údržba arrow Motoristi, pozor ! blíži sa čas prezúvať

UAMK SR
Prihláška
Členstvo
Kontakty
Úvod
Hľadať
Klub Mototuristika - kontakt
Weblinky
Pozvánky
Oznamy
Reportáže
Inzercia
Dopravné informácie
Dopravné informácie
Dopravné informácie - Európa
Detské autosedačky
Reflexné vesty
Maximálne rýchlosti
Svietenie v krajinách Európy
Automobilové orientačné súťaže a súťaže Rodičia, jazdite opatrne!
Čo sú AOS a RJO
Auto. orientačné súťaže
Pravidlá pre MTT a RJO
Registrácia posádok
Súťaže v roku 2016
Súťaže v roku 2017
Cestovanie - turistika
Cestovanie po Európe
Náučné chodníky Slovenska
AMK v Európe
Motorizmus
Legislatíva
Technika, údržba
Bezpečnosť cest. premávky

PARTNERI
Flag Counter

Novinky

Motoristi, pozor ! blíži sa čas prezúvať Tlačiť E-mail
 

     Pomaly, ale isto sa blíži zima. Nočné teploty klesajú pod 7 °C, miestami sa blížia k nule, denné teploty dosahujú len málo cez 7 °C.  Teplota 7°C je medzná teplota, pri ktorej sa menia vlastnosti gumových zmesí použitých pri výrobe pneumatík. Naviac je jeseň, povrch vozovky je z rána v dôsledku jesenných hmiel mokrý, často popadaný lístím, čo v kombinácií s letnými pneumatikami vytvára ideálne podmienky k vzniku šmyku, ktorý žiaľ, častokrát končí dopravnou nehodou, v tom lepšom prípade pokrčenými plechmi.

V Rakúsku začalo minulú nedeľu snežiť a prvé predbežné predpovede počasia na koniec týždňa už sľubujú sneženie aj v niektorých severných častiach Slovenska..

     A čo hovorí na to vyhláška ? Pokiaľ sa na ceste achádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza,  vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1  môže sa takéto vozidlo,   podľa novej vyhlášky č. 8/2009 Z.z  § 38 odst. (1),  použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách  vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, M.S alebo M&S. Vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novemra do 31. marca a v prípadoch platných aj pre vozidlá kategórie M1 a N1.

Preto, ak začne snežiť a nie je potrebné, aby ste jazdili, radšej nechajte vozidlo doma, pravda ak ste ho už medzitým neprezuli (ale, kto by tak rýchlo po dlhotrvajúcich horúčavách už prezúval !) Čas zimy sa však neúprosne blíži, denná  teplota bude stále klesať, tak je najvyšší čas zamyslieť sa nad prípravou vozidla na zimu.

Preto ešte kým je  čas:

     Skontrolujte so stav zimných pneumatík (nepoužívať ich v súčasnej dobe je hazardom), minimálna hĺbka dezénu by mala byť 4 mm. Ak je menšia pneumatiky sú na snehu neúčinné. Ak ste na pochybách, poraďte sa s technikmi pneuservisov či nepotrebujete nové a dohodnite si čas na prezutie.

Ak bývate alebo pracujete vo Zvolene, môžete si rezervovať výmenu, prípadne i nákup  pneumatík u nášho partnerského servisu PNEUSERVIS HOLODA ZVOLEN, Okružná  137/2447,  tel. 045/453835, 0903 673 279  alebo prostredníctvom formulára..

Naše praktické rady na jesenné dni a pred zimou

     V každom prípade doporučujeme zimné pneumatiky, nemrznúcu zmes do ostrekovačov, do benzínových nádrží mať v rezerve  prípravok brániaci zmŕzaniu zrazených vodných pár v nádrži. Samozrejmosťou pred odchodom do hôr je kontrola bodu tuhnutia chladiacej zmesi. Zima kladie väčšie nároky na kvalitu akumulátora, časté sú studené štarty, väčšie  trecie a valivé odpory, častejšie sa používajú elektrické spotrebiče vo vozidle ako sú svetlá, prídavné svetlá, ventilátora pod, preto je potrebné mať v dobrom stave najmä akumulátor, ale aj štartér a celú štartovaciu sústavu.  Ak sa blíži termín výmeny oleja, doporučujeme olej vymeniť ešte pred zimnou sezónou. Aj napriek tomu, že moderné syntetické motorové oleje sú veľmi kvalitné, zákony fyziky nie je možné oklamať a staré zásady používané pri starších typov motorov a motorových vozidiel nie sú na škodu ani pri súčasných vozidlách.

    Nezabudnite pred zimou na dverové zámky, pánty a bowdeny. V lete sa v nich usadil prach, ktorý po zvlhnutí v môže v zimných mrazoch zamrznúť a zabráni tak činnosti zámkov, prípadne iných zariadení, ktoré sú ovládané bowdenmi. Na premazanie použite prípravky obsahujúce uhlíkový prášok, nepoužívajte olej, vytvára sa tak zmes, ktorá postupne časom tuhne a neskôr pomôže už len nákladnejšia oprava výmenou bowdenu alebo jeho dôkladným vyčistením.

    Pri jazde v zimných podmienkach e potrebné dodržiavať správnu hustotu pneumatík a dbať na to, aby rozdiely  tlaku v pneumatikách boli minimálne, znižuje sa tým riziko vzniku šmyku. Nezabúdajme ani na rezervu, ktorá má byť nahustená na tlak minimálne taký, ako je najväčší prevádzkový tlak v pneumatikách. Ako sme v úvode spomenuli, hĺbka dezénu zimných pneumatík nesmie klesnúť pod 3 mm, je to povolená hranica vyhláškou a pod touto hranicou sa znižujú schopnosti zimných pneumatík.  POZOR, v zahraničí je povolená minimálna hĺbka  zimného dezénu 4 mm.

   Pri samotnej jazde v zimných podmienkach platí viac pravidlo "ľahkej nohy", s vozidlom sa pohýnajte plynule, bez prudkých zrýchlení a dobrzďujte tiež pomaly. Ak situácia vyžaduje čo najskôr zastaviť, brzdite prerušovane - to znamená krátko, ale prudko zošliapnite brzdový pedál, až sa vozidlo dostane na hranicu šmyku, ale vzápätí uvoľnite nohu z brzdového pedálu, aby sa kolesá narovnali a aby naozaj k šmyku nedošlo.

   Ak sa stane, že pri prudkom brzdení sa vozidlo začne šmýkať, uvoľnite ihneď nohu z brzdového pedálu, a korigujte pohyb vozidla volantom, prípadne použite ručnú brzdu na korekciu smeru jazdy. Ak stojíte na brzde a vozidlo je v šmyku - je neovládateľné  !
   Všetky spomínané úkony chcú prax a tréning. Preto ak napadne prvý sneh, neváhajte na rovných plochách, na ktorých neohrozíte seba ani nikoho iného, skúsiť si s vozidlom, čo urobí prudké zabrzdenie, čo urobí zatiahnutie ručnej brzdy, čo urobí prudké rozbehnutie. Pritom stačí ak pri tomto tréningu pôjdete rýchlosťou maximálne do 30 km/h !, pri väčšej to môže dopadnúť zle! Ak si netrúfnete sami, obráťte sa na niektorý z miestnych automotoklubov, ktorého členovia vám veľmi ochotne poradia, prípadne zorganizujú na práve váš podnet  aj malú školu šmykov.

     Prevoz lyží - súčasné vozidlá umožňujú prevoz lyží vo vnútri vozidla po sklopení časti delených zadných sedadiel. Pokiaľ dáme do vozidla lyže po lyžovačke, zvyšky snehu a vody sa postupne vyparujú a zahmlievajú nám okná a znižujú výhľad. Preto doporučujeme štandardnú metódu, prevoz lyží na streche na strešnom nosiči, prípadne v kontajneri.


Posledná aktualizácia ( Monday, 01 November 2010 )
 
ďalší >
   Design - Milan Cernak © 2005 - 2006